Загальний: Щоб журналісти в своїй діяльності завжди керувалися повагою до правди й справжніми етичними цінностями
«Праця журналістів потребує студій, чутливості, досвіду, як і багато інших професій, але вимагає особливої уваги стосовно правди, добра й краси. І це нас особливо зближує, – бо Церква існує для того, щоб переказувати саме це: втілену Істину, Добро й Красу. Всі ми покликані комунікувати не нас самих, а цю екзистенціальну тріаду, що узгоджує істину, добро й красу», – наголошує Папа Франциск. Він звертається з проханням до журналістів «спробувати повніше зрозуміти справжню природу Церкви, а також її мандрівний шлях у цьому світі, з її чеснотами та гріхами, дізнатися про духовні проблеми, які спрямовують її, та найщиріше зрозуміти її», запевнюючи, що Церква, зі свого боку, високо цінує «важливу роботу» журналістів.
Також, під час цьогорічної поїздки на зустріч з молоддю, Папа закликав: "Не біймося промовляти вголос правду: світ перебуває у стані війни, тому що він втратив мир". Сьогодні часто чуємо слово "невпевненість", брак безпеки, але справжнім словом, яке описує ситуацію є слово "війна". "Ми вже давно говоримо про те, що світ переживає поетапну війну. Це є війна", – додає він, пояснюючи, що великі війни минулого тисячоріччя мали свої особливості та способи їх ведення, і те, що ми переживаємо сьогодні, це також своєрідна війна."Той святий священик (якому терорист перерізав горло у Нормандії, в церкві), що помер саме в хвилину, коли підносив молитву за всю Церкву, є один, але скільки християн, скільки невинних людей, дітей гине… Наприклад, у Нігерії…" Святіший Отець також дає уточнення: "Коли я кажу про війну, то кажу про неї серйозно, але не про релігійну війну. Триває війна інтересів, війна за гроші, за природні ресурси, за панування над народами: у цьому полягає війна. Хтось може подумати, що я говорю про релігійну війну. Зовсім ні. Усі релігії бажають миру. Війни бажають іншого. Зрозуміло?" – риторично запитує Голова Католицької Церкви.
Євангелізаційний: Щоб Світовий день місій оновив у всіх християнських спільнотах радість і відповідальність у звіщанні Євангелія.
«Місіонери з власного досвіду знають, що Євангеліє прощення та милосердя здатне принести радість і примирення, справедливість і мир», – наголошує Папа Франциск у посланні з нагоди Всесвітнього місійного дня 2016, який відзначатиметься 23 жовтня на тему: «Місійна Церква – свідок милосердя».
За словами Глави Католицької Церкви, Святий Рік Милосердя проливає особливе світло також і на Всесвітній місійний день, спонукаючи нас поглянути на місії серед тих, які ще не пізнали Христа, як на «велике діло як матеріального, так і духовного милосердя». Адже відзначення цього дня – є заохоченням, зверненим до кожного з нас, аби «виходити», як «учні-місіонери», щоб, використовуючи власні таланти й креативність, «нести всьому людському родові послання Божої ніжності та співчуття».
«Милосердя викликає глибоку радість в серці Небесного Отця, коли зустрічає кожну людську істоту», – пише Папа, пригадуючи, що Святе Письмо представляє нам Бога, як доброзичливого, уважного та вірного, близького до того, хто в потребі. А саме слово, яким у Біблії окреслюється милосердя, посилається на материнське лоно, тобто, на любов матері до своєї дитини, яку вона любитиме за будь-яких обставин. І це є «суттєвим аспектом» любові Бога до всіх Його дітей. Промовистим знаком Божої материнської любові є значуща та постійно зростаюча жіноча присутність у місійному світі, поряд з чоловічою. Жінки, мирянки і богопосвячені, а сьогодні також чимало родин, здійснюють своє місійне покликання в різноманітних формах, від звіщення Євангелія до харитативного служіння», – зауважує Глава Католицької Церкви, додаючи, що ця присутність допомагає краще зрозуміти проблеми людей та знайти до них відповідний, іноді, нечуваний досі підхід.
За словами Папи, Церкву можна назвати «матір’ю» і для тих, які зможуть у майбутньому приступати до віри в Христа. У цьому контексті він висловлює побажання, щоб «святий Божий люд виконував материнське служіння милосердя, яке дуже допомагає народам, які його ще не знають, зустрінути та полюбити Господа». «Віра, – пригадує він, – у дійсності, є Божим даром, а не плодом прозелітизму. Однак, вона зростає завдяки вірі й любові євангелізаторів, що є свідками Христа». «Кожен народ і культура мають право отримати послання спасіння, яке є Божим даром для всіх. І це стає ще необхіднішим, якщо візьмемо до уваги, скільки несправедливості, війн, гуманітарних криз сьогодні очікують на подолання – пише Святіший Отець. Місіонери з власного досвіду знають, що Євангеліє прощення та милосердя здатне принести радість і примирення, справедливість і мир».
Місцевий: За пошану до природи й поміркованість в їжі й поведінці на святкових обідах
Унаслідок діяльності людини у природі відбувається багато змін. Серед них є такі шкідливі, що змушують людство задумуватися над тим, як їх не допустити або принаймні зменшити негативні наслідки. Шкідливі речовини, що з’являються у воді, ґрунті, повітрі внаслідок діяльності людини, потрапляють в організм рослин, тварин і людини. Якщо це трапляється часто та в надмірній для безпечного існування живих істот кількості, виникають екологічні проблеми. Серед екологічних проблем найбільшими є: погіршення складу повітря і води, зменшення видів організмів на нашій планеті та їхньої чисельності, руйнування ґрунтів та збільшення вмісту в них шкідливих речовин. Сьогодні в двигунах автомобілів, літаків та інших видів транспорту згорає стільки палива, що про чистоту повітря давно забуто. Так, після спалювання бензину, солярки, гасу, викидні гази містять речовини близько 300 найменувань. Серед них більшість є шкідливими для організмів. Склад води погіршується через те, що підприємства зливають у водойми неочищену воду з високим вмістом отруйних для всього живого речовин. Забруднюють воду також мінеральні добрива й отрутохімікати, що вимиваються з полів дощовими водами й повенями. Від цього вода стає малопридатною для споживання. І як наслідок, всього цього, таке і здоров’я маємо...
Ми, люди, живучи на землі, маємо відчувати відповідальність за Боже створіння – природу. Якщо ми починаємо розуміти, що весь космос є слідом Ісуса Христа, то ми починаємо розуміти, як необхідно правильно ставитись до всієї природи, включно з проблематикою її захисту. У Христі, ми дивимось на все Боже створіння «розумом стимульованим любов'ю, зі смиренням та пошаною, що дозволяє діяти правильним чином» (Папа Бенедикт XVI). Наскільки ми слухаємо і любимо Христа, настільки по-людськи, ми будемо ставитися і до людей, і до тварин, і до природи.
Покровитель ап. Тома
Апостол Тома ввійшов у свідомість християн як «Невіруючий», хоча у відсутності віри можна або всіх разом апостолів звинувачувати (сам Ісус їм за це дорікав), або вже не чіплятися до нього з цим прізвиськом. Радше його можна прозвати «Тома Принциповий». Слова Томи «не повірю, доки не побачу» цілком могли означати тугу за цим побаченням. Хочу повірити, побачивши, бо хочу побачити…
Самі апостоли називали його «Близнюком» – можливо, через його схожість із самим Господом. Християни можуть називати його Близнюком, вбачаючи у своїй не раз недовірливій поведінці подібність до згаданої євангельської сцени. Втім, варто пам’ятати іншу фразу Томи, яка абсолютно не свідчить про його «невірність». Коли апостоли стали відговорювати Ісуса йти в Єрусалим, де Його ледь не забили камінням, саме св. Тома сказав: «Підемо й помремо разом з Ним».
Померти разом не вийшло, апостоли по воскресінні Христа розійшлися по світу проповідувати Євангеліє. Точних історичних даних замало, є лише кілька апокрифів – два «Євангелія від Томи», «Діяння Томи», «Смерть Томи», і на їхню достовірність покладатися складно; однак християни Індії цілком серйозно вважають себе «дітьми Томи апостола». А коли португальці 1517 р. висадилися в Майлапурі, їм показали гріб св. Томи.
Згідно з апокрифічним переказами, Тома став будівничим індійського короля, але гроші, видані на побудову нового палацу, роздав біднякам, за що потрапив до в’язниці. Мав бути страчений, але після того, як король по смерті брата побачив у видінні місце на небесах, вислужене для його брата жертовністю св. Томи, – був помилуваний. Святий апостол Тома є покровителем Індії та Португалії; покровитель будівельників та архітекторів (за переказами, збудував сім перших в Індії християнських храмів).
Число |
День |
Покровитель дня |
Намірення на день |
1 |
сб |
Преп. Євменія, єп. Гортинського |
за школярів і вчителів |
2 |
нд |
Мучч. Трохима, Саватія і Дорімедонта |
за українську владу |
3 |
пн |
Муч. Євстратія й ін.; мучч. Михаїла і Теодора Чернігів. |
за злагоду між невістками й свекрухами |
4 |
вт |
Ап. Кондрата |
за покликання до чернечого стану |
5 |
ср |
Свщмч. Фоки, єп. Синопійського; прор. Йони |
за повагу до старших людей |
6 |
чт |
Зачаття св. Йоана Христителя |
за хористів і дяків |
7 |
пт |
Первомуч. Теклі, рівноап. |
за одержимих злим духом |
8 |
сб |
Преп. Єфросинії |
за невинність нашої молоді |
9 |
нд |
⊕ Ап. Йоана Богослова |
за побожність української родини |
10 |
пн |
Муч. Калістрата та ін.; преп. Ніла Криптофер. |
за спокій сумління і подолання спокус |
11 |
вт |
Іспов. Харитона; Вячеслава |
за знедолених |
12 |
ср |
Преп. Киріяна, самітника |
за самотніх і покинутих |
13 |
чт |
Свщмч. Григорія, єп. Великої Вірменії |
за сиріт |
14 |
пт |
⊕ Покров Пресвятої Богородиці |
за покров Богородиці над узалежненими |
15 |
сб |
Свщмч. Кипріяна; муч. Юстини; преп. Андрія |
за мир між державами |
16 |
нд |
Свщмч. Діонісія Ареопатіга |
за кращу долю України |
17 |
пн |
Свщмч. Єротея, єп. Атен.; преп. Франціска Асиж. |
за дітей з обмеженими можливостями |
18 |
вт |
Муч. Харитини |
за полонених в зоні АТО |
19 |
ср |
† Ап. Томи |
за хворих |
20 |
чт |
Мучч. Сергія і Вакха |
за дружин військових |
21 |
пт |
Преп. Пелагії |
за тих, хто чинить нам зло |
22 |
сб |
† Ап. Якова Алфеєвого |
за переслідуваних християн |
23 |
нд |
Мучч. Євлампія та Євлампії, сестри його |
за ревнителів і ревнительок АМ |
24 |
пн |
Ап. Филипа, дияк.; преп. Теофана, єп. Нікейського |
за пошану до батьків |
25 |
вт |
Мучч. Прова, Тараха й Андроніка; преп. Косми |
за листонош |
26 |
ср |
Мучч. Карпа, Папіли й Агатоніки |
за подолання корупції |
27 |
чт |
Преп. Параскеви Терновської; мучч. Назарія й ін. |
за повагу чоловіків до жінок |
28 |
пт |
Преп. Євтимія; препмуч. Лукіяна |
за тих, хто в депресії і безнадії |
29 |
сб |
Муч. Лонгіна, сотника |
за християнське розуміння інтимних стосунків |
30 |
нд |
Прор. Осії; препмуч. Андрія Крит. |
за медичних працівників |
31 |
пн |
† Ап. і єванг. Луки |
за поширення АМ в нашому народі |